Opsætning af skriftligt materiale - til gavn for alle og særligt for ordblinde
Via enkle principper kan du højne læsbarheden af alt skriftligt materiale betydeligt. Hvis du anvender principperne vil det være en stor hjælp for alle studerende, men især vil det gavne mange ordblinde studerende.
Først og fremmest er det væsentligt, at du anvender principperne ved udarbejdelse af skriftlige eksamensopgaver, og samtidig vil det være en meget stor hjælp i det daglige, når du anvender principperne i kursusmateriale, præsentationer, mails, mm.
Gode råd, når du skriver til ordblinde studerende:
- Valg af fonte. Disse anbefales:
- Arial
- Comic Sans
- Verdana
- Tahoma
- Century Gothic
- Trebuchet
- Calibri
- Open Sans
- Fontstørrelse 12-14
- Overskrifter og struktur - skab struktur i din tekst med overskrifter og underoverskrifter samt anvendelse af punktopstillinger.
- God afstand mellem bogstaver, ord og linjer.
- Undgå at bruge understregninger og kursiv. Anvend i stedet fed skrift, når tekst skal fremhæves.
- Undgå indskudte sætninger og parenteser.
- Skrivestil. Anvend aktivt sprog frem for passivt, vær præcis, undgå lange og snørklede sætninger.
- Sammensatte ord skal deles op - ikke som i to ord, men f.eks. i stedet for ”længerevarende ”, kan man skrive ”af længere varighed”.
- Farver. Anvend ensfarvet baggrund med god kontrast mellem baggrund og tekst, undgå grøn/rød.
- Layout. Venstrestillet tekst, korte linjer, undgå ”avis”-kolonner, m.m.
De gode råd er udarbejdet på baggrund af dialog med VUC Lyngby samt fra hjemmesiden: Bristish Dyslexia Association. Se alle principper fra British Dyslexia Association på siden (engelsk tekst) https://www.bdadyslexia.org.uk/employer/dyslexia-style-guide-2018-creating-dyslexia-friendly-content
Særligt for Multiple Choice tests
Ordlyden i en Multiple Choice test (MCT) må aldrig være formuleret sådan, at kun ét ord afgør, om man svarer rigtig eller forkert. Man skal som underviser være interesseret i at teste om den studerende har rigtig fat på nogle indholdsmæssigt faglige koncepter, ikke om den studerende kan finde fejlen i en tekst. Og det er uanset om man er ordblind eller ej.DTU’s retningslinjer for, hvordan man formulerer gode spørgsmål i MCT, findes på siden http://www.elearning.dtu.dk/tools/quizzes
Om ordblindhed
Ordblindhed er medfødt og har intet med synet eller intelligens at gøre. Ordblindhed er en varig funktionsnedsættelse, som vanskeliggør håndtering af sproglyde og skriftsprog, og det kan derfor have indvirkning på den studerendes studieaktivitet.Tegn på ordblindhed hos unge og voksne kan f.eks. være:
- Langsom og upræcis læsning og stavning
- Mindre ordforråd end tilsvarende ikke-ordblinde personer
- Svært ved at lære og huske nye ord og navne, f.eks. fagord
- Forskelle i den skriftlige og mundtlige præstation
- Vanskeligheder ved at læse og skrive fremmedsprog
- Svært ved at holde sætninger i hovedet, mens de skrives
- Svært ved at formulere komplicerede sammenhænge skriftligt
- Problemer med at give et resume af en tekst i hovedpunkter
- Misforståelse af information og tekst
- Ringe opmærksomhed på detaljer eller omvendt fokuserer for meget på dem
- Problemer med planlægning af tid og opgaver og undgår og udsætter opgaver med læsning og skrivning
Statslig støtte til ordblinde
Som ordblind studerende på DTU er det muligt at søge om støtte i ordningen Special Pædagogisk Støtte (SPS). Støtten kan f.eks. være:
- Udredning af støttebehov
- It-startpakke med computer – eller programpakke til egen private computer
- Andet IT-udstyr/software – f.eks.: en diktafon, flatbed scanner, Dictus, Dragon Natural Speaking m.m.
- Instruktion i IT-udstyr
- Studiestøttetimer, herunder hjælp til studieteknik, skriftligt arbejde og struktur/planlægning, pt. ved KVUC.
- Elektronisk studiemateriale - til højtlæsning af tekst.
Hvis en studerende har mistanke om at hun eller han er ordblind, er det også muligt at søge om at få foretaget en ordblindetest. Den studerende skal i så fald kontakte SPS-enheden på DTU.