Om studerende med funktionsnedsættelser
- SPS-ordningen
- Typiske støtteformer
- Bliver underviser informeret?
- Om tilpasninger i undervisningen
- Typiske karakteristika, udfordringer og styrker
a. Særligt om studerende med autismespektrumforstyrrelse (ASF) - Anderledes opførsel og gode råd
- Kendskab til en studerende med funktionsnedsættelse
- Har du flere gode råd, kommentarer eller spørgsmål?
1. SPS-ordningen
På DTU er det muligt for studerende med en diagnose eller funktionsnedsættelse at søge om SPS (specialpædagogisk støtte). For at blive godkendt til SPS kræves der lægelig dokumentation eller ordblindetest.Støtten gives for at kompensere for specifikke udfordringer med det formål at stille SPS-modtageren lige med andre studerende.
Gruppen,der kan modtage SPS, er bred. Der gives støtte til studerende med fysiske funktionsnedsættelser, neurologiske lidelser samt til studerende med psykiske vanskeligheder og udviklingsforstyrrelser. Det er for eksempel ordblinde, døve/hørehæmmede, blinde/svagsynede, fysisk bevægehandicappede, studerende med post commotionelt syndrom (hjernerystelse) og studerende med psykiske udfordringer (depression, bipolar, skizofreni, AD(H)D, autismespektrumsforstyrrelser, m.fl.)
SPS-ordningen er nedsat af staten (og er landsdækkende) og administreres af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). SPS-Enheden på DTU er mellemled mellem de studerende på DTU og STUK. SPS-enheden ansøger om støttebevilling på vegne af den studerende, iværksætter støtten og betaler for ydelsen, hvorefter der søges refusion for beløbet hos staten.
For at iværksætte støtten skal den studerende selv henvende sig til SPS-enheden på DTU – også selvom den studerende tidligere har modtaget støtte på andre uddannelser – DTU får ikke automatisk besked herom. Efter en individuel samtale eller mailudveksling med den studerende opretter SPS-enheden ansøgning til STUK, og hjælper med at iværksætte støtte, når bevilling gives.
2. Typiske støtteformer
Ordblindhed:
- Ordblindetest og/eller udredning
- Støtteprogram til ordblinde
- Adgang til elektroniske bøger (få læst teksten højt)
- Studiestøttetimer på Hovedstadens Ordblindeskole (støtte til udarbejdelse af akademiske tekster, hjælp til at skabe struktur og læseplanlægning)
Psykiske udfordringer:
- Afklaringsforløb og evt. udredning
- Støtteforløb ved Studenterrådgivningen
- Støtteforløb ved faglig støttelærer
- Støtteforløb ved støtteperson
Fysiske udfordringer:
- Udredninger
- Støtteforløb ved faglig støttelærer
- Støtteforløb ved støtteperson
- Tolkebistand (døve og svagthørende)
- Forskelligt IT-udstyr og fysisk udstyr til kompensation for fysisk funktionsnedsættelse
Du kan læse meget mere om SPS og støttemuligheder for studerende med særlige behov på siden https://www.inside.dtu.dk/da/undervisning/faglig/sps.
3. Bliver underviser informeret?
Statistisk set vil alle undervisere på DTU møde én eller flere studerende med funktionsnedsættelse i forbindelse med deres arbejde.Undervisere på DTU får ikke automatisk besked om hvor mange eller hvem af kursisterne, der har en diagnose og evt. modtager SPS.
I stedet opfordres de studerende til selv at orientere undervisere om deres vanskeligheder i det omfang, de selv skønner det nødvendigt eller relevant.
Samtidig kan man som underviser også hjælpe med at bryde tavsheden, ved for eksempel på én af de første undervisningsgange, at fortælle de studerende at de gerne må komme til én, hvis de har særlige behov i forbindelse med undervisningen eller eksamen.
Der er ganske få tilfælde, hvor det er den studerendes ønske, at SPS-enheden videregiver information til underviserne. Til det formål har vi på DTU oprettet et oplysningsskema, som den studerende kan vælge at udfylde, hvorefter SPS-enheden kan videreformidle behovet og ønskerne om tilpasning til undervisere på DTU.
4. Om tilpasninger i undervisingen
I information til de studerende står der følgende:
Det er ikke altid at tilpasninger kan lade sig gøre: I nogle kurser vil for eksempel gruppearbejde, fysisk tilstedeværelse eller laboratoriearbejde være en del af eller afgørende for at opfylde læringsmålene, hvilket kan vanskeliggøre visse tilpasninger. Derfor kan det for de valgfrie kurser være en god idé at tjekke kursusbeskrivelsen, og gå i dialog med underviser om mulighed for tilpasninger, inden du vælger et givent kursus.
MEN som underviser, skal du være opmærksom på at dokumentation kræves, hvis du giver afslag på en tilpasning.
Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har i foråret 2020 sendt et hyrdebrev til alle universiteter i Danmark, hvor vigtigheden af at yde særlige vilkår og rette tilpasninger understreges. Hvis du som underviser giver afslag på Særlige vilkår til test og prøver og/eller til tilpasninger i undervisningen eller ved eksamen – så skal du kunne begrunde og dokumentere afslaget.
Citater fra hyrdebrevet:
- ”Hvis en regel eller praksis stiller en handicappet studerende ringere end andre studerende, skal det vurderes, om opretholdelse af reglen eller praksis er nødvendigt for at opnå formålet (sagligheds- og proportionalitetsvurdering).
- a. Er reglen eller praksis nødvendig for at opnå formålet?
- b. Kan samme formål opnås på andre måder, så den handicappede studerende ikke stilles ringere?
- c. Kan andre former for tilpasning forhindre, at den studerende stilles ringere?”
Det er derfor vigtigt at være opmærksom på og nøje overveje, hvad du skriver i kursusbeskrivelsens læringsmål, undervisningsform, evalueringsform, mm.
Det er vigtigt, at bevare fagligheden og kvaliteten i uddannelsen, samtidig med at man er opmærksom på, at DTU som uddannelsessted er forpligtiget til at være tilgængelig også for mennesker med funktionsnedsættelse.
Tilpasninger kan være
- Kursuslæringsmål og studiemateriale i god tid
For mange studerende med funktionsnedsættelser kan det være af afgørende betydning for deres studieaktivitet, at de modtager pensumlister og andet studiemateriale i god tid. Derudover anbefales det, at indholdet af Powerpoint-præsentationer, overheads m.m. gøres tilgængelige i elektronisk form og udleveres i god tid inden undervisningen, således at den studerende har tid til at forberede sig på indholdet – især for dem, der har vanskeligheder ved at læse (ordblindhed, koncentrationsvanskeligheder, mm), kan det være svært at følge med i tekster, de ser for første gang.
- Gruppearbejde
For nogle studerende kan det være en meget stor udfordring af skulle finde og etablere sig i et gruppeprojekt. Her vil det være en stor støtte at få hjælp til gruppedannelsesprocessen og nogle gange også selve gruppearbejdet. For andre studerende kan der i eksempelvis stå i deres udredning om støttebehov, at de ikke kan indgå i gruppearbejde med mange medstuderende (6-8 personer), men kun kan rumme mindre grupper (2-4 personer).
- Placering i undervisningslokalet:
For nogle studerende er det af meget stor betydning, hvor de sidder i undervisningslokalet under forelæsninger eller er placeret under laboratoriearbejde. Disse studerende kan naturligvis ”bare” møde op i god tid og finde sig en plads efter deres eget ønske. I nogle tilfælde kan dette dog desværre stresse de studerende i en sådan grad, at de for eksempel ikke får holdt frokostpause, fordi de prioriterer at møde op som de første. Det kan derfor være gavnligt, at lave en fast aftale med hele holdet, at vedkommende altid får lov at sidde på forreste række (hvis den studerende har svært ved at høre eller se eller har koncentrationsvanskeligheder) eller måske sidde ude i siden, bagerst, eller være placeret tæt på døren (kunne være autismediagnose, social angst, fysisk udfordret, m.m).
- Eksamen
Ekstra tid, m.m: AUS giver ikke automatisk besked til undervisere, om hvilke studerende der har fået godkendt særlige vilkår til skriftlig eksamen. Det er de studerendes eget ansvar at orientere om dette. Det kan dog være en god idé, at bede de studerende henvende sig til én i god tid – da nogle eksamener som bekendt administreres af instituttet/underviser selv. (Se mere i afsnittene: ”Om særlige vilkår til skrifttlig eksamen” og ”Om særlige vilkår til mundtlig eksamen”). Ved tvivlsspørgsmål er man som underviser altid velkommen til at kontakte SPS-enheden: aus-sps@adm.dtu.dk
- Ændring af eksamensform
Der kan for nogle studerende være behov for at søge om ændring af eksamensform. Igen kan det understreges, at det derfor er vigtigt at være opmærksom på og nøje overveje, hvad du skriver i kursusbeskrivelsens læringsmål, undervisningsform, evalueringsform, mm. Og igen lige så vigtigt at gentage vigtigheden af at bevare fagligheden og kvaliteten i uddannelsen, samtidig med at man er opmærksom på, at DTU som uddannelsessted er forpligtiget til at være tilgængelig også for mennesker med funktionsnedsættelse.
5. Typiske karakteristika, udfordringer og styrker
For alle der søger om SPS og får godkendt støtte betyder det, at deres funktionsnedsættelse giver dem udfordringer i en sådan grad, at de bliver vurderet egnet til at modtage kompenserende støtte. De forskellige funktionsnedsættelser (blinde, døve, fysiske og psykiske) betyder i sagens natur meget forskellige typer af udfordringer. Samtidig er der på tværs af de forskellige funktionsnedsættelser også nogle generelle udfordringer, som går igen. Den studerende kan opleve vanskeligheder med:
- overblik over studiet
- struktur og planlægning af studieforløbet
- koncentrationen i forhold til det at studere
- udholdenhed
- føler sig anderledes end sine medstuderende
Derudover kan det at have en funktionsnedsættelse alene kræve ekstra energi af den enkelte. Nogle skal hyppigere til lægen, på hospitalet eller går regelmæssigt til psykiater, hvilket kan påvirke den tid de har til rådighed til studie og fritid.
Gruppen af studerende med funktionsnedsættelser har dog ikke kun træk, som udelukkende vanskeliggør studiet. Mange har oplevet modgang af den ene eller anden art, hvilket har givet dem en vis styrke i livet, de er viljestærke og giver ikke op. Nogle kan måske qua deres funktionsnedsættelse bidrage ekstra i gruppearbejde, enten fordi de er gode til at ”tænke ud af boksen”, eller fordi de har tillært sig et højt niveau af struktur og planlægning. Endelig har mange igennem livet opøvet kompenserende styrker - er man som ordblind udfordret til skriftlig eksamen og rapportskrivning, er man eksempelvis ofte bedre stillet til mundtlig eksamen og fremlæggelser.
I gruppen med psykiske udfordringer er gruppen med autismespektrumforstyrrelse den største. Du kan læse mere om ASF her:
5A Særligt om studerende med autismespektrumforstyrrelse (ASF)
Et mundheld siger: ”Når du har mødt en person med ASF, så har du mødt én person med ASF.” Hvilket betyder, at alle personer med ASF er forskellige. Når det er sagt, så er der nogle karaktertræk, som går igen. ASF diagnosen indebærer afvigelser i forestillingsevnen, i kommunikationen og i det sociale samspil. Det kan være et kendetegn, at man holder sig meget tilbage, man henvender sig ikke af sig selv, og har tendens til at tingene "flyder ud". Der kan være et stort behov for støtte til at skabe struktur og overblik på studiet, især med at "sætte fokus på det rigtige" i forhold til det faglige og holde et overblik på fremgangen i læringen (vil typisk være SPS-støttens funktion).
Følgende er god råd fra Landsforeningen Autisme – som du kan lade dig inspirere og vejlede af:
- Mennesker med ASF har behov for rutine, regelmæssighed, struktur og forudsigelighed.
- Tal roligt og med korte, præcise sætninger. Gentag eventuelt. Tag hensyn til forsinkede reaktioner. Spørg om personen lytter. Husk at manglende øjenkontakt ikke er udtryk for en provokation eller ligegyldighed.
- Undgå ord og sætninger med overført betydning, f.eks.: »Du har ild i rumpen«; »Jeg dør af grin«. Vær opmærksom på at nogle er meget konkrete i deres tanker og forståelse.
- Lad om muligt være med at røre ved personen. En del har berøringsangst.
- Vær opmærksom på at personer med ASF ofte er meget lyd-, lys- og berøringsfølsomme.
- Forsøg at gøre situationer så overskuelige som muligt. Gerne i form af skemaer, billeder eller sedler med skrift.
- Husk at lytte til den studerende, som kender sig selv bedst. (omskrevet tekst)
- Mennesker med ASF har en anderledes kultur. Deres måde at opleve og tænke på er måske anderledes, men den er ikke forkert.
(Kilde: Landsforeningen Autisme http://www.autismeforening.dk/log/divventura/Web_ASF_GGU_2012.pdf)
6. Anderledes opførsel og gode råd
Som for alle andre studerende har gruppen af studerende med funktionsnedsættelser forskellige måder at tackle studiehverdagen på og kan også have forskellige reaktionsmønstre, når de føler sig presset, forurettet, misforstået, mm. For nogles vedkommende er deres reaktionsmønster en del af deres diagnose, for eksempel at være meget indadreagerende eller udadreagerende.
I begge tilfælde er samtale og kommunikation vejen frem til forståelse af situationen.
Er vedkommende indadreagerende, kan man komme til at misforstå vedkommende og fejlagtigt opfatte personen som værende ligeglad, doven eller meget passiv. I virkeligheden gør den studerende sig måske en masse tanker, som vedkommende desværre ikke tør eller ikke kan give udtryk for.
Er vedkommende udadreagerende så husk:
Den studerende gør det ikke af ond vilje – men fordi personen netop føler sig presset eller frustreret
- Undgå så vidt muligt at tage den studerendes reaktion personligt.
- Lad vedkommende tale ud og ”få luft” for det der er på hjerte. Dog til en vis grænse. Spørg evt. om I skal tale om det på et andet tidspunkt, hvor personen er mindre oprevet.
- Husk dine egne grænser – sæt rammer i det omfang du synes det er muligt for dig og i situationen.
Udviser en studerende direkte aggressiv adfærd og/eller føler du dig truet, er der her nogle råd til, hvordan du kan håndtere situationen:
- Tal langsomt til personen med en venlig og omsorgsfuld stemme.
- Undlad at diskutere eller skændes med personen.
- Undlad at true personen, da det kan øge personens frygt eller tilskynde den aggressive adfærd.
DTU tolererer af princip ikke upassende opførsel og truende adfærd. Har du som underviser oplevet sådanne situationer kan du læse mere om mulighederne for disciplinære foranstaltninger i Regelsamlingen punkt 8.1.4.
7. Kendskab til en studerende med funktionsnedsættelse
Får du som underviser kendskab til en studerende med funktionsnedsættelse, som ikke kender til SPS-ordningen, er du meget velkommen til at henvise den studerende til SPS-enheden på DTU: https://www.inside.dtu.dk/da/undervisning/faglig/sps
Det skal være den studerende, som selv henvender sig til os, SPS-enheden må ikke opsøge den studerende.