Hvem kan undervise og vejlede?

På DTU ser vi undervisning som en lige så vigtig opgave som forskning. Dette betyder også, at vi bestræber os på at yde den optimale undervisning og projektvejledning til vore studerende. For at kunne gøre dette kræves det, at kursusansvarlige og vejledere har et nøje kendskab til DTU’s uddannelser og har føling med det niveau, der gælder for undervisningen på et universitet. Den enkelte studerende bliver hverken mødt med et for højt niveaukrav – eller et for lavt niveaukrav.

Derfor er det naturligt, at vi har nogle stramme krav til, hvem som kan levere, kvalitetssikre og have hovedansvar for undervisning og vejledning på DTU’s uddannelser. Der har vist sig et behov for at få præciseret og nedfældet disse krav. Der er ikke tale om nye retningslinjer men om, at tidligere uskreven praksis nu blot er blevet formuleret på skrift.

Direktionen har således truffet beslutning om nedenstående, som gælder for DTU’s uddannelser:

Hvem kan være kursusansvarlige
Følgende personer på DTU kan være kursusansvarlige:

  • er ansat på DTU som videnskabelig medarbejder med en af følgende stillingskategorier: adjunkt, lektor, docent, ingeniørdocent, professor eller seniorforsker,
  • er fastansat (adjunkter undtaget),
  • har en undervisningsforpligtelse på minimum 20 pct., 
  • har gennemført UDTU (DTU’s universitetspædagogikum), UP (DTU’s universitetspædagogik for erfarne undervisere - kontakt LearningLab DTU) eller anden tilsvarende pædagogisk kompetenceudvikling på universitetsniveau; for adjunkter er det dog tilstrækkeligt, at man er i gang med UDTU, og
  • har et indgående kendskab til studieforholdene på DTU.

For adjunkter er der dog det yderligere krav, at en lektor, docent, ingeniørdocent, seniorforsker eller professor skal kobles på kurset som medkoordinator, så ansvar for kurset ikke påhviler adjunkten alene.

Hvem kan være hovedvejledere
Følgende personer på DTU kan være hovedvejledere for afsluttende projekter (diplomingeniørprojekt, bachelorprojekt, kandidatspeciale, diplomprojekt, masterprojekt):

 

  • er ansat på DTU som videnskabelig medarbejder med en af følgende stillingskategorier: adjunkt, lektor, docent, ingeniørdocent, professor, forsker, seniorforsker eller seniorrådgiver
  • er fastansat (adjunkter og forskere undtaget)
  • har gennemført DTU’s kursus ’Vejledning af større projekter på DTU’ eller tilsvarende pædagogisk kompetenceudvikling på universitetsniveau f.eks. et kursus i ph.d.-vejledning; for adjunkter er det tilstrækkeligt, at man er i gang med UDTU, og
  • har et indgående kendskab til studieforholdene på DTU.

For adjunkter og forskere er der dog det yderligere krav, at en lektor, docent, ingeniørdocent, seniorforsker, seniorrådgiver eller professor skal kobles på projektet som medvejleder, så ansvar for projektet ikke påhviler adjunkten/forskeren alene.

Institutdirektøren kan godkende, at en videnskabelig medarbejder, der gennem en længere årrække har opnået stor erfaring med at vejlede afsluttende projekter, kan være hovedvejleder uden at have gennemført kurset ’Vejledning af større projekter på DTU’ eller tilsvarende.

Hvem kan være medkursusansvarlige og medvejledere
Ud over ovenstående persongrupper råder institutterne over en stab af ansatte som fx forskere, post.docs., ph.d.-studerende mv. Disse kan deltage i elementer af undervisning og vejledning, så længe de ikke har hovedansvaret. Det er således en lektor, docent, professor eller seniorforsker, der har hovedansvaret for kurset/vejledningen, og det er denne person, der – efter eventuel inddragelse af forskeren, den ph.d.-studerende mv. – forestår karaktergivning/bedømmelse. 

En ekstern lektor kan ikke være kursusansvarlig eller hovedvejleder for afsluttende projekter, men kan godt være medkursusansvarlig og medvejleder. Denne persongruppe har dog en større frihed til at forestå undervisning i et kursus end forskere, ph.d.-studerende mv. og kan foretage karaktergivning/bedømmelse i samarbejde med den kursusansvarlige/hovedvejleder.

Specialkurser
Der henvises til reglerne om specialkurser, som findes her.

Ansatte på centre
Der er en særlig problemstilling omkring DTU’s centre. Der er ressourcer og kompetencer til både at undervise og vejlede på et antal centre. Der er dog den store forskel på institutter og centre, at centre ikke har et institutstudienævn, og dermed er der intet organ, som har ansvaret for kvalitetssikring af undervisningen, herunder evaluering, håndtering af klager mv. Kurser skal derfor oprettes og evalueres gennem beslægtede institutter, hvis studienævn inddrager centerdirektøren i forbindelse med kursusevaluering, undervisningsklager mv., såfremt dette vurderes nødvendigt. For så vidt angår vejledning vil der blive arbejdet på en teknisk løsning, der muliggør, at adjunkter, lektorer og professorer på centre selv kan foretage projektindberetninger (specialkurser samt afsluttende projekter).